* הזדמנות אחרונה לאזרחות פורטוגלית – צרו אתנו קשר עוד היום. * שירותי יורופה VIP מאפשרים לאזרחים הפורטוגלים להנפיק את כל המסמכים הנדרשים: דרכון ביומטרי / תעודת זהות ביומטרי / מספר פיסקלי ניפ NIF – השאירו פרטים ותהנו משירות יעיל, מהיר וזול! * השקעות נדל"ן בפורטוגל – היעד החם ביותר בעולם להשקעות נדל"ן / יורופה נדל"ן החברה הגדולה והמובילה ביותר בישראל בהשקעות נדל"ן בפורטוגל.
דף הבית » בחזרה לשורשים: לחיות כיהודי בפורטוגל

הקהילה היהודית בפורטוגל החלה לפרוח במאה ה-19, ומאז ועד היום היהודים במדינה נהנים מקהילה מגובשת, מנהלים אורח חיים בהתאם לעקרונותיהם וזוכים להכרה עם מגוון עסקים המציעים שירותים ומוצרים כשרים

כמעט קשה להאמין, אבל לפני פחות מעשור מנתה הקהילה היהודית בפורטוגל כמה עשרות בודדות של יהודים. כיום הערכה היא שהקהילה היהודית בפורטוגל מונה כ-1000 איש, רובם מתגוררים בפורטו ובליסבון, והמספרים רק עולים – הודות לתיקון החוק מ-2015, המאפשר לצאצאי יהודים ממוצא ספרדי לקבל אזרחות פורטוגלית, בנוסף לאזרחות הקיימת שלהם.

לפני כ-500 שנה, עם גירוש יהודי ספרד, חיו בפורטוגל כ-30 אלף יהודים מתוך כמיליון תושבים במדינה. היהודים שגורשו מספרד והיגרו לפורטוגל שינו את מאזן הכוחות בצורה ניכרת: על פי ההערכות, הקהילה היהודית גדלה בכ-70 אלף יהודים, והיוותה כ-10% מכלל האוכלוסייה בפורטוגל – עד להחלטה על גירוש היהודים גם מפורטוגל, מספר שנים לאחר מכן. רק במאה ב-19 הקהילה היהודית בפורטוגל החלה לשגשג ולפרוח שוב, עם גלי הגירה גדולים של יהודים דוברי ספרדית, והיהודים יכלו לחיות בחופשיות תוך הצגת יהדותם לעיני כל ללא חשש. הוקמו כמה בתי כנסת משמעותיים דוגמת בית הכנסת בליסבון ("שער התקווה" שקיים עד היום), הוקמה גם הקהילה היהודית בפורטו שהפכה עם הזמן לקהילה מגובשת ומשגשגת, והחל מסע להשבת יהודים שהמירו את דתם לחזור ליהדותם.

בתי כנסת לצד בתי מלון, סופרמרקטים ומסעדות כשרות

למרות שכיום אחוז היהודים באוכלוסייה הפורטוגזית עדיין נמוך מכלל האוכלוסייה, המודעות במדינה למשקלם ולתרומתם של היהודים להתפתחותה של פורטוגל ולעוול ההיסטורי שנגרם להם עם גירוש יהודי ספרד ופורטוגל היא גדולה, ובאה לידי ביטוי במגוון עסקים המציעים שירותים ומוצרים כשרים, דוגמת בתי מלון, בתי הארחה, סופרמרקטים ומסעדות.

אזרחות פורטוגלית בקליק >>>

ראייה נוספת למספרם ההולך וגדל של היהודים במדינה אפשר למצוא בבתי הכנסת: אם בבית הכנסת של הקהילה היהודית בפורטו, "כדורי", היה בלתי אפשרי לפני מספר שנים להשלים מניין לתפילה, כיום הוא מלא כמעט עד אפס מקום, עם נציגות מכובדת גם בעזרת הנשים. בקומת הכניסה ניתן למצוא חנות כשרה, המוכרת מוצרי מזון ויינות כשרים. בקומה השלישית של בית הכנסת חדר אוכל ענקי עם מטבח כשר, ויש גם מקווה (בקומת המרתף) ומוזיאון ליהדות, המציג את ההיסטוריה של הקהילה היהודית בפורטו.

 קהילה יהודית מגובשת ופעילה

פרט לרובעים היהודיים בפורטו ולבית הכנסת שמהווה את לב הקהילה היהודית בעיר, גם בבירה ליסבון, ששימשה במשך השנים כציר מרכזי של הקהילה היהודית בפורטוגל, נמצאים כיום רבים מאתרי המורשת היהודים: רחוב היהודים ברובע אלפאמה היהודי, למשל, וכמובן – בית הכנסת הוותיק. גם העיר העתיקה טומאר מכילה מורשת יהודית, כשבליבה נמצא בית הכנסת העתיק ביותר בפורטוגל, והעיירה הציורית בלמונטה היא ביתה של קהילת יהודים אנוסים גדולה, ובה שוכנים בית כנסת, מוזיאון, וחנויות לממכר מוצרי מזון כשרים. בעיירה קסטלו דה וידה, שעד היום חיים בה צאצאי היהודים האנוסים, יש רובע יהודי עם בית כנסת עתיק, שכיום משמש כמוזיאון וכאתר היסטורי.

אין ספק שהשורשים היהודים בפורטוגל הפכו את הזהות היהודית במדינה כיום למוכרת, והיהודים בפורטוגל מציגים את יהדותם כאוות נפשם, מנהלים אורח חיים בהתאם לעקרונותיהם, ונהנים מחיי קהילה מגובשים ופעילים.

אולי יעניין אתכם

גלגולם של יהודי פורטוגל: "כאן הנשמה היהודית נשארת לעולם"

קהילת יהודי פורטוגל כמעט נכחדה לחלוטין, אך מתחילת המאה הקודמת הקהילה פורחת כשלאחרונה מתווספים ישראלים שבחרו לחיות במדינה שטופת השמש

קרא עוד