* הזדמנות אחרונה לאזרחות פורטוגלית – צרו אתנו קשר עוד היום. * שירותי יורופה VIP מאפשרים לאזרחים הפורטוגלים להנפיק את כל המסמכים הנדרשים: דרכון ביומטרי / תעודת זהות ביומטרי / מספר פיסקלי ניפ NIF – השאירו פרטים ותהנו משירות יעיל, מהיר וזול! * השקעות נדל"ן בפורטוגל – היעד החם ביותר בעולם להשקעות נדל"ן / יורופה נדל"ן החברה הגדולה והמובילה ביותר בישראל בהשקעות נדל"ן בפורטוגל.
דף הבית » אם אין לחם, תאכלו פאשטל דה נאטה

טארט בצק עלים פריך במילוי קרם פטיסייר עשיר ובקישוט אבקת סוכר וקינמון – נשמע חלום? לרגל יום העוגה הבינלאומי הכירו את הפאשטל דה נאטה, המאפה הלאומי של פורטוגל, שריחו הולך לפניו. ויש גם מתכון כמובן

לצרפתים יש טארט טאטן, לאיטלקים יש טרמיסו, ולפורטוגלים יש את הפאשטל דה נאטה (Pastéis de nata) – המאפה הלאומי שאף קונדיטוריה לא שלמה בלעדיו. אמרנו לא שלמה? יש בפורטוגל לא מעט קונדיטוריות שאופות ומגישות רק פאשטל דה נאטה, פשוט כי לא צריך יותר מזה. מדובר בטארט בצק עלים פריך במילוי קרם פטיסייר ובקישוט אבקת סוכר וקינמון – דרך מושלמת לפתוח בוקר חדש לצד קפה חם, קינוח משובח לכל ארוחה או סתם כשמתחשק נשנוש טעים ומנחם. לאן שלא תסתכלו בפורטוגל הוא יהיה שם, ריחני ומפתה.

המקור של הפאשטל דה נאטה, המוכר גם בשם פאשטל דה בלם, הוא במנזר ז'רונימוש ברובע בלם במערב ליסבון. נשות המנזר היו משתמשות בחלבון הביצה כדי לגהץ ולעמלן את בגדי הנזירים, מה שהשאיר להן כמות גדולה של חלמונים מיותרים, מהם הן השכילו להכין קרם ביצים – אותו קרם פטיסייר שאנחנו מכירים היום. את הקרם הן הכניסו לטארטלטים קטנים מבצק עלים, והשאר היסטוריה.

איפה בפורטוגל אפשר לאכול את הפאשטל המקורי?

אם אתם מגיעים לפורטוגל ורוצים לטעום מהמעדן המסורתי פשוט לכו בעקבות הריח – הפאשטל דה נאטה נמצא בכל מקום. אבל יש מי שמוכנים להישבע שהמקום הטוב ביותר לאכול בו את המאפה הלאומי הוא בקונדיטוריה המפורסמת בבלם שרכשה את המתכון המקורי. הקונדיטוריה, ששמה Pastéis de Belém היא אותה קונדיטוריה מ-1837, שבעליה הם צאצאי הבעלים הראשוניים של המקום, שאופים בה את הפאשטל לפי אותו מתכון מסורתי וסודי. המאפייה כל כך קנאית למאפה, עד שהשם "פאשטל דה בלם" נרשם כחוק כדי להבטיח שרק הפאשטלים שיוצאים מהקונדיטוריה הספציפית יזכו להשתמש בשם זה. גם האבטחה במקום קפדנית, מה שאולי מוסיף נופך מסתורי לכל העניין. נזהיר מראש שהתורים בכניסה למקום ארוכים מאוד, אבל הפאשטל החם הישר מהתנור שמובטח לכם בסופם בהחלט שווה את זה.

ולמי שנשאר בארץ (בינינו, עד שהקורונה תסתלק מחיינו מדובר כנראה בכולנו), אנחנו בהחלט ממליצים להכין את הפאשטל דה נאטה בבית. הוא לא מסובך להכנה ולא מצריך התעסקות גדולה מדי והתוצאה נהדרת. אז לרגל יום העוגה הבינלאומי שחל בקרוב (ה-26 בנובמבר) וגם לרגל חנוכה שפתח, לפניכם מתכון למאפה המסורתי שיכול בקלות להשתלב בחג, לצד הסופגניות והלביבות:

בדקו אם גם לכם מגיעה אזרחות פורטוגלית >>>

פאשטל דה נאטה – מתכון:

מצרכים (לתבנית שקעים של 24 יחידות):

1 חבילה בצק עלים בטמפרטורת החדר (מיטיבי לכת שאוהבים להכין לבד בצק עלים מוזמנים כמובן)

1 כוס סוכר

2/3 כוס מים

1 כוס חלב קר

3 כפות קמח

6 חלמונים גדולים

1/4 כוס שמנת מתוקה

1 כפית תמצית וניל

קליפת לימון מלימון אחד

1 מקל קינמון

לקישוט: אבקת סוכר, מעט קינמון טחון

ההכנה:

  1. עוטפים את בצק העלים בניילון נצמד ומעבירים לקירור במקרר לכשעתיים-שלוש.
  2. מתחילים להכין את הקרם: לסיר קטן מכניסים את המים, מקל הקינמון, הסוכר וגרידת הלימון ומביאים לרתיחה על אש קטנה. מבשלים כ-3 דקות עד שהסוכר נמס ומכבים את האש.
  3. מסננים את תכולת הסיר (מוציאים החוצה את מקל הקינמון ואת קליפת הלימון).
  4. בקערה מערבבים מחצית מכמות החלב עם הקמח למעין משחה ללא גושים.
  5. בקערה נפרדת טורפים את החלמונים.
  6. בסיר בינוני מביאים לרתיחה על אש קטנה את מחצית החלב שנשאר, יחד עם השמנת ותמצית הווניל. יוצקים את התערובת בהדרגתיות ותוך כדי ערבוב לתוך קערת הקמח והחלב ומערבבים הכל יחד לתערובת אחידה. בסיר נפרד מבשלים את התערובת שהתקבלה על אש בינונית כ-2-3 דקות תוך כדי ערבוב, עד לכמעט רתיחה.
  7. את תערובת הסוכר שהכנו בהתחלה מוסיפים לתערובת החלב, ומבשלים הכל יחד תוך כדי ערבוב כ-2-3 דקות, עד לכמעט רתיחה. מסירים מהאש, מערבבים ומצננים בטמפרטורת החדר.
  8. לאחר שהתערובת הצטננה יוצקים כרבע ממנה, בהדרגה ותוך כדי ערבוב, לקערת החלמונים. מעבירים את הכל לסיר ומבשלים כ-4-5 דקות על אש קטנה-בינונית תוך כדי ערבוב, עד שהתערובת מגיעה לסף רתיחה ומסמיכה. מצננים לטמפרטורת החדר. הקרם מוכן!
  9. מחממים תנור ל-220 מעלות.
  10. מרכיבים את המאפה: את גליל בצק העלים פורסים לפרוסות דקות (אבל לא דקות מדי) ומכניסים כל פרוסה לתבנית שקעים, כך שכל שקע (כולל הדפנות) יכוסה בבצק. שופכים לתוך כל שקע בצק את הקרם עד לסוף השקעים.
  11. מכניסים את תבנית השקעים לתנור ואופים כרבע שעה, עד שהקרם משחים ושולי הבצק זהובים. מצננים מעט בטמפרטורת החדר, ומפזרים מעל אבקת סוכר וקינמון טחון.

בתיאבון!

נשארתם עם טעם של עוד? כתבה מומלצת עבורכם:
מה אוכלים בפורטוגל?

אולי יעניין אתכם

מה אוכלים בפורטוגל?

מה הפורטוגזים אוהבים? מה פופולרי? והאם יש מענה לשומרי כשרות? מטבח מגוון ועשיר כמו המטבח הפורטוגזי לא פוגשים כל יום. זאת ועוד, במאמר הבא

קרא עוד
סאוד (לחיים): כך הפכה פורטוגל למובילה בשוק היין הבינלאומי

עם הצטרפות המדינה לאיחוד האירופי, חווה ענף היין זינוק אדיר שהוליד יינות מצוינים. הכירו חמישה יינות פורטוגליים מובילים

קרא עוד