* הזדמנות אחרונה לאזרחות פורטוגלית – צרו אתנו קשר עוד היום. * שירותי יורופה VIP מאפשרים לאזרחים הפורטוגלים להנפיק את כל המסמכים הנדרשים: דרכון ביומטרי / תעודת זהות ביומטרי / מספר פיסקלי ניפ NIF – השאירו פרטים ותהנו משירות יעיל, מהיר וזול! * השקעות נדל"ן בפורטוגל – היעד החם ביותר בעולם להשקעות נדל"ן / יורופה נדל"ן החברה הגדולה והמובילה ביותר בישראל בהשקעות נדל"ן בפורטוגל.
דף הבית » סאוד (לחיים): כך הפכה פורטוגל למובילה בשוק היין הבינלאומי

תעשיית יין הפורט שהעלתה את פורטוגל על מפת חובבי היין היתה רק נקודת הפתיחה: עם הצטרפות המדינה לאיחוד האירופי, חווה הענף זינוק אדיר שהוליד יינות מצוינים. הכירו חמישה יינות פורטוגליים מובילים

הפעם, לא מדובר בטרנד השמור לבעלי אזרחות פורטוגלית: המדינה שטופת השמש הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף גם על חובבי היין, שמגיעים אליה לטיול טעימות מפנק בין נופים מדהימים, תרבות תוססת ויין מובחר. איך הפכה פורטוגל לכוכב עולה בשוק היין הבינלאומי? את הקרדיט צריך לתת דווקא לבריטים.

ההתחלה: בטרסות המקיפות את פורטו

 

היין המזוהה ביותר עם פורטוגל הוא יין מחוזק בשם פורט. היין מיוצר בכרמים הגדלים על גבי טרסות הפרוסות בעמק הדורו, בסמוך לעיר פורטו – העיר השנייה בגודלה בפורטוגל. יין הפורט הומצא במאה ה-17 בעת מלחמה בין אנגליה וצרפת, שבמהלכה הוטל איסור על ייצוא יינות צרפתיים אל אנגליה. האנגלים שחיפשו תחליף הולם, פנו לבת בריתם פורטוגל, ומצאו שטחים ראויים לגידול כרמים, בעמק הדורו בצפון המדינה.

אולם היינות, שהופקו מהענבים שגודלו בפורטוגל, נפגמו במהלך המסע הארוך לאנגליה ולא היו ראויים לשתייה. על מנת להפוך את היין לעמיד יותר כדי שיוכל לשרוד את המסע הארוך, הוסיפו לו ברנדי לחיזוק, וכך התקבל יין פורט שמכיל כ-20%-17% אלכוהול. הוספת הברנדי בתהליך ייצור היין גורמת לתסיסה שלו להיעצר, והתוצאה היא יין מתוק. לכן, הפורט מוכר היום בעיקר כיין קינוח.

הפורט זכה לפופולריות עצומה, ובמאה ה-18 הוכרז אזור עמק הדורו כ"אפלסיון" הראשון בעולם ליין  – אזור מוגבל ומוגדר לייצור היין שנקרא על שם האזור – כמו חבל שמפיין בצרפת. כיום מוכרז האזור כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו.

מרובי ועד וינטג'

 

הפורט מיוצר למעשה מתערובת יינות שיוצרו מזני ענבים מקומיים שמגודלים בעמק הדורו. רוב מגדלי הענבים בעמק אינם מייצרים את הפורט בעצמם, אלא מוכרים את הענבים לבתי פורט גדולים שנמצאים בעבר הנהר מול פורטו – בוילה נובה דה גאיה, שם הוא מיוצר ומיושן בחביות עץ אלון.

ניתן למצוא פורט ברמות איכות שונות. הרמה הנפוצה ביותר היא Ruby (מתיישן בין 3-5 שנים), רמה משובחת יותר היא Tawny (מתיישן כ-10 שנים), והרמה הגבוהה ביותר היא הווינטג' שמיוצרת רק בשנים בהן יש בציר ענבים משובח במיוחד, כמו בשנים: 1963, 1977, 1985, 1994, 1997.

ניחוחות של בזלת

 

סוג נוסף של יין מחוזק המזוהה עם פורטוגל הוא המדירה. היין מיוצר באי הפורטוגלי מדירה, שנמצא כ- 600 קילומטר מחוף מרוקו, ואדמתו, אדמת בזלת פורייה המשמשת מצע לכרמים הפרוסים על צוקים מול הים. יין המדירה זכה להכרה בינלאומית, והאי מפורסם בעיקר ביינות הקינוח המתוקים האקזוטיים שלו. בין יינות מדירה המובילים ניתן למצוא את Bual- יין מתוק בעל טעם וריח מעושנים ו- Malmsey- יין מתוק שיושן תקופה ארוכה וטעמו עשיר.

הייחוד של יינות מדירה הוא בתהליך הייצור, והם היינות היחידים בעולם שעוברים תהליכי חימום ממושכים על ידי מערכת קיטור בחום של 45 מעלות במהלך ייצורם. הם מכילים כ-18%-19% אלכוהול ומיושנים למשך תקופה של כ-18 חודשים בחביות עץ אלון.

הפורט הוא רק ההתחלה

 

הצטרפותה של פורטוגל לאיחוד האירופי בסוף המאה שעברה, הובילה לקפיצה גדולה בהשקעות כספיות שהגיעו אל המדינה, כשרבות מהן הופנו לתחום היין. כך זכו הכרמים של עמק הדורו לקפיצת מדרגה בכל הקשור לתשתיות המשמשות לגידולי הענבים, וכן לזינוק בידע ובטכנולוגיה המשמשים לייצור היין. בהתאם, מסוף המאה הקודמת תעשיית היין של פורטוגל התרחבה, ונוסף על ייצור הפורט, היא החלה לייצר יינות אדומים ולבנים.

פורטוגל עלתה מדרגה מהר מאוד ונכנסה כשחקנית מובילה לליגה של יצרניות היין המובילות בעולם. כיום, בעמק הדורו נמצאים כמה מהיקבים הגדולים והמובילים. כך למשל, יקב ניפורט – אחד המפורסמים באזור – מייצר נוסף ליינות פורט גם 32 סוגים של יינות שולחניים, רובם אדומים, שניחנים ברעננות רבה. יקבים נוספים מהמפורסמים בעמק הם יקב רמוס השוכן (ללא הכרמים) על 9000 מ"ר ויקב אספוראו – הידוע ביינותיו האיכותיים.

יש גם יין לבן – המרענן הרשמי של הקיץ

 

למרות שמרבית היינות הפורטגזים הם דווקא אדומים, אל התודעה הבין לאומית פרץ דווקא יין לבן שמיוצר לרוב מענבי אלבריניו, והוא מוכר כ"וינו ורדה", ה"יין ירוק". היין נחשב ליין זול, יבש, קליל (9%-12% אלכוהול) ומלא בטעמים וניחוחות פרי. יין זה הפך למרענן הרשמי של הקיץ, כשנתחו לייצוא בשוק היין הפורטוגלי הולך ועולה בהתמדה והוא פופולרי מאוד בארצות הברית.

בקטגוריות היינות הזולים והמשובחים כדאי לציין גם את Dão 2008 של יקב Quinta de Cabriz, שנכלל ברשימת 100 היינות הטובים בעולם, על אף שמחיר בקבוק הוא כ-10 דולר בלבד.  

אולי יעניין אתכם

מקריסה לצמיחה: המהפך הכלכלי של פורטוגל

לאחר שעמדה על סף פשיטת רגל, מדיניות כלכלית עיקשת ועקבית הובילה לפריחה בפורטוגל, לזינוק בתיירות, בנדל"ן וברמת החיים.

קרא עוד
מה אוכלים בפורטוגל?

מה הפורטוגזים אוהבים? מה פופולרי? והאם יש מענה לשומרי כשרות? מטבח מגוון ועשיר כמו המטבח הפורטוגזי לא פוגשים כל יום. זאת ועוד, במאמר הבא

קרא עוד