* הזדמנות אחרונה לאזרחות פורטוגלית – צרו אתנו קשר עוד היום. * שירותי יורופה VIP מאפשרים לאזרחים הפורטוגלים להנפיק את כל המסמכים הנדרשים: דרכון ביומטרי / תעודת זהות ביומטרי / מספר פיסקלי ניפ NIF – השאירו פרטים ותהנו משירות יעיל, מהיר וזול! * השקעות נדל"ן בפורטוגל – היעד החם ביותר בעולם להשקעות נדל"ן / יורופה נדל"ן החברה הגדולה והמובילה ביותר בישראל בהשקעות נדל"ן בפורטוגל.
דף הבית » מקריסה לצמיחה: המהפך הכלכלי של פורטוגל

לאחר שעמדה על סף פשיטת רגל, מדיניות כלכלית עיקשת ועקבית הובילה לפריחה בפורטוגל, לזינוק בתיירות, בנדל"ן וברמת החיים. זהו סיפורה של מדינה שב-2008 היתה אחת הסכנות של אירופה, וב-2019 אחת ההזדמנויות שלה – עוד סיבה לשאוף לאזרחות פורטוגלית

הסינדרלה האירופאית: זהו כינויה של פורטוגל שבשנים האחרונות הצליחה באופן מרשים להיחלץ מהמשבר הכלכלי החמור שפקד את המדינה בפרט ואת יבשת אירופה בכלל. המדינה, שנפגעה במשבר באופן חמור עמדה בפני פשיטת רגל בשנת 2011, הצליחה לחולל מהפך בהתנהלותה. משנת 2015 ואילך פורטוגל מציגה התאוששות מפתיעה בפרמטרים הכלכליים, שמתבטאת גם בעלייה ברמת החיים במדינה. איך זה קרה? משמעת עצמית, הרבה אמון ושצף של תיירים.

ההתחלה: חלק ממדינות ה- PIIGS

פורטוגל היתה אחת המדינות החלשות בגוש היורו. כלכלתה התבססה בחלקה על חקלאות: גידול ענבים וייצור יינות, שמן זית ודיג סרדינים. למדינה היה הכבוד המפוקפק להיכלל בקרב מדינות ה-PIIGS, "חזירים", בשיבוש כתיב מכוון, כינוי בראשי תיבות לפורטוגל, אירלנד, איטליה, יוון וספרד.

מדינות אלו היו המדינות החברות בגוש היורו שהגיעו למשבר הפיננסי הגדול של שנת 2008 עם החובות החיצוניים הגבוהים ביותר באירופה, ועם מערכת פיננסית לא יציבה. החשש היה שחוסר היציבות במדינות האלו יוביל את כל היבשת לקריסה כלכלית, ולכן נשקלה ברצינות האפשרות להוציאן מהאיחוד האירופי, דבר שהיה מנטרל משמעותית את יתרונות האזרחות הפורטוגלית הנוכחיים.

מגיעה לפשיטת רגל

בשנת 2011 פורטוגל הגיעה לסף פשיטת רגל והאיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית העניקו לה סיוע של כ-80 מיליארד אירו לפירעון חובותיה. מול הסיוע הזה המדינה התחייבה לצעדי צנע ומדיניות כלכלית שמרנית: היא ביצעה תוכנית התייעלות שכללה מאות רפורמות – קיצוץ פנסיות, העלאת מסים, הורדת שכר וקיצוץ נרחב בהוצאות.

התוכנית הראתה שיפור בכלכלה, אך הכבידה על הצמיחה. בשנת 2012 הצמיחה במדינה הייתה שלילית בשיעור של 3.2%, האבטלה עמדה על 18% ואבטלת הצעירים עמדה על 40%, כאשר המגזר הפיננסי עדיין לא השתקם מהמשבר ב-2008.

המפנה: עלייתו של קושטה

בסוף 2015, כמה חודשים לאחר חקיקת החוק על החזרת האזרחות הפורטוגלית למגורשי ספרד, התחלפה הממשלה בפורטוגל ואנטוניו קושטה, סוציאליסט בהשקפתו, מונה לראשות הממשלה. קושטה מצד אחד ניהל מדיניות תקציבית קשה, אבל מצד שני סיים את מדיניות הצנע במדינה.

סיום מדיניות הצנע אפשר למשקי הבית לצבור הכנסה פנויה ולהוציא אותה על צריכה – דבר שהניע את גלגלי הכלכלה ואפשר צמיחה. בנוסף, קושטה ביצע צעדים שנועדו למשוך השקעות למדינה, ובראשם הורדה משמעותית במע"מ. צעד זה הוביל לזינוק בענף התיירות, שכן הורדת המע"מ הובילה להוצאות גבוהות יותר של תיירים במדינה בעת חופשתם בה – הענף זינק ב-11% תוך שנתיים, והפך ל-7% מהתמ"ג של פורטוגל.

במגמת צמיחה

התיירות הזניקה גם את ענף הנדל"ן ומשקיעים רבים חיפשו נכסים להשקעה במדינה, על מנת להשכירם לתיירים – מגמה שנמשכת עד היום בעיקר בקרב ישראלים שמימשו את זכאותם לאזרחות פורטוגלית, ומשקיעים בנדל"ן הפורה במדינה. ההתאוששות הכלכלית הובילה לחזרה של אמון המשקיעים והתעשייה, וסימנה את תחילתה של מגמת ההשקעות במדינה ופריחה כוללת. ב-2016 פורטוגל צמצמה את הגירעון התקציבי בחצי, וירדה מתחת ליעד הגרעון שקבע האיחוד האירופי.

מהתכווצות עברה כלכלת פורטוגל לצמיחה, ובשנים האחרונות היא צומחת בקצב של 2%. על פי  תחזית כלכלית שפרסמה קרן המטבע הבינלאומית, מגמת הצמיחה בפורטוגל צפויה להימשך, על אף ההאטה בצמיחה הבינלאומית. בשנת 2018 שיעור האבטלה במדינה היה לראשונה נמוך משיעורו ערב המשבר של שנת 2008.

התוצאות: בכל תחומי החיים

השיפור בכלכלה הוביל לזינוק ברמת החיים במדינה, ממנה נהנה בעיקר הדור הצעיר, שזוכה שוב לאפשרויות תעסוקה במדינה. שיפור בענף הנדל"ן והשקעות חדשות במדינה מתורגם גם ליכולת קנייה של האזרחים ולעלייה כוללת ברמת החיים במדינה.

היכולת של פורטוגל להציג מהלך מרשים של שינוי המומנטום הכלכלי, התאפשר בעיקר בזכות המדיניות הכלכלית שהנהיג קושטה, שהייתה בוטחת, קשה ויציבה – אך סימנה מטרות וידעה להשיגן, ללא כפיית צעדי צנע שמכבידים על העם וחונקים את הצמיחה.

אולי יעניין אתכם

סאוד (לחיים): כך הפכה פורטוגל למובילה בשוק היין הבינלאומי

עם הצטרפות המדינה לאיחוד האירופי, חווה ענף היין זינוק אדיר שהוליד יינות מצוינים. הכירו חמישה יינות פורטוגליים מובילים

קרא עוד
שוק הנדל"ן למשקיעים בעלי אזרחות פורטוגלית

היכן כדאי לרכוש נדל"ן במדינה – ולמה כדאי להצטייד באזרחות פורטוגלית לפני שקונים

קרא עוד