* הזדמנות אחרונה לאזרחות פורטוגלית – צרו אתנו קשר עוד היום. * שירותי יורופה VIP מאפשרים לאזרחים הפורטוגלים להנפיק את כל המסמכים הנדרשים: דרכון ביומטרי / תעודת זהות ביומטרי / מספר פיסקלי ניפ NIF – השאירו פרטים ותהנו משירות יעיל, מהיר וזול! * השקעות נדל"ן בפורטוגל – היעד החם ביותר בעולם להשקעות נדל"ן / יורופה נדל"ן החברה הגדולה והמובילה ביותר בישראל בהשקעות נדל"ן בפורטוגל.
דף הבית » לא רק דרכון פורטוגלי: מעצבת הפנים שירלי בוגנים, מתחברת לעיצוב במדינה

בתקופת פריחתה של פורטוגל התפתחו בה גם סגנונות עיצוב ייחודיים: הגותיקה המנואלינית על קישוטיה המורכבים, ואריחי האזולז'וש. המעצבת, שירלי בוגנים, מסבירה מדוע העיצוב, שהפך לטרנד עולמי, שואב את השראתו דווקא מהיופי הפשוט, שמצוי בפורטוגל בשפע

פינה צבעונית ופורחת, סלון מינימליסטי או מטבח מודרני: הבית הוא הביטוי העצמי המדויק ביותר של המתגוררים בו. העיצוב כבר מזמן איננו עניין של מותגים יוקרתיים בלבד, ויותר ויותר אנשים מתעמקים בחומרים, טקסטיל וצבעים, ודנים ב"הלבשת הבית". דווקא דירות הקבלן שהפכו דומות זו לזו, הובילו לפריחה אדירה של מעצבי הפנים, שעוזרים לאנשים להתאים את הבית הפונקציונלי והמשעמם לאופי הייחודי שלהם.

"גם לגלובליזציה, תרומה גדולה לפריחת עולם העיצוב. אנחנו חשופים לפינסטרט, לאינסטגרם ומשוטטים בפייסבוק – כך אנחנו מתארחים בבתים מכל העולם, וסופגים השפעות עיצוביות ממקומות שונים", אומרת מעצבת הפנים והדוגמנית שירלי בוגנים.

כמו רבים שמימשו את זכאותם לקבלת דרכון פורטוגלי ופיתחו בזכותו את הקריירה באירופה, גם בוגנים בדרך לשם, והיא מוצאת השראה רבה בפורטוגל: "העיצוב הפורטוגלי תוסס ומלא חיים והוא מותאם במיוחד לארצות ים תיכוניות חמות ומאירות פנים בדיוק כמו ישראל", היא אומרת. ואכן, ביקור בפורטוגל יגלה ערים צבעוניות, ססגוניות, מלאות קסם, שנובע מסגנונות העיצוב המזוהים עם המדינה: ארכיטקטורה גותית מנואלינית, וחיפוי באריחי אזולז'וש.

הסגנון על שם המלך שהביא לזכאות לדרכון פורטוגלי

גותיקה מנואלינית היא סגנון אדריכלי מתחילת המאה ה-16 שמתאפיין בקשתות גותיות עגולות – ולא מחודדות כפי שנהוג בסגנון הגותי הקלאסי, עמודי חבלים מלופפים, וקישוטים מורכבים בעיקר סביב הדלתות והחלונות. הסגנון נקרא על שם מנואל הראשון, מלך פורטוגל, ששלט בשנים 1495-1521 ונקרא גם "המלך בר המזל", שכן בתקופתו שגשגה פורטוגל והפכה לאימפריה. מנואל אגב, גם היה זה שהחל בהטלת הסנקציות על יהודי פורטוגל שהביאו לגירוש, והוא בין הגורמים לזכאות לדרכון הפורטוגלי של ימינו.

קישוטי האבן המורכבים הם גולת הכותרת של הסגנון, וחלקם הגדול שאוב מעולם הים. קישוט נפוץ הוא הספירה הארמילית – מכשיר ניווט כוכבים שהוא גם סמל ליקום – שהיה נפוץ על הספינות בתקופת מנואל הראשון. בנוסף ניתן למצוא בשפע הקישוטים גם עוגנים, חבלים, צדפות, אלמוגים ופנינים, ואלמנטים מעולם הטבע והדת: איצטורובלים, עלי דפנה וצלבים.

הסגנון נותר מקומי

המלך מנואל הראשון מימן כ-62 מיזמי בנייה בסגנון זה, אך רבים מהם נחרבו ברעידת האדמה בליסבון ב-1755 והצונאמי שבא אחריה. בין המבנים המפורסמים ששרדו בעיר נמצאים מנזר ההיירונימיטים (Mosteiro dos (Jerónimos ומגדל בלם (Torre de belém) . מחוץ לליסבון, הכנסייה ובית מועצת הכנסייה במנזר הצלוב בטומאר (Convento de Cristo), הם דוגמא חשובה לסגנון המנואליני, בייחוד החלון הגדול והמעוטר של בית המועצה.

לאחר מותו של המלך מנואל דעך הסגנון האדריכלי והשפעתו נשארה בעיקר בתחומי פורטוגל, אולם הקישוטים המורכבים היוו השראה לסגנון הרנסנס המפורסם ששטף את אירופה. במאה ה-19 חודשה הבנייה בהשראת הסגנון, ונבנו מבנים ניאו-מנואלינים. תחנת הרכבת המרכזית בליסבון מרובת הקשתות נחשבת לדוגמא לסגנון זה.

הקרמיקה הכחולה תופסת תאוצה

במקביל להתפתחות הסגנון הגותי מנואליני, התפתח בפורטוגל סגנון קישוט באמצעות אריחי הקרמיקה המצוירים – אזולז'וש – ששימשו לציפוי הקירות החיצוניים של הבתים והכנסיות ותרמו לקישוט הקירות אך גם לקירור המבנים. הסגנון הגיע לפורטוגל מן העולם הערבי דרך ספרד, במאה ה-15, והפך לסגנון אהוד על ההמונים.

"היופי באריחים הססגוניים הוא הטאצ' הייחודי שהם נותנים במקומות הכי פשוטים ובלתי צפויים: בתחנות הרכבת והמטרו, בבתי הקפה ועל קירות הבתים ברחובות העיר", אומרת בוגנים. "טיול של בין הערביים בליסבון יכול להציף ברגע השראה שמגיעה כמעט מכל פינה".

מקורות ההשראה העממיים רלוונטיים במיוחד לעולם העיצוב בן ימינו: "מאז תחילת העשור עיצוב הפך ממשהו ששמור ליחידים, לטרנד סוחף וכולל. אנשים שעובדים קשה על מנת להגיע לבית, רואים את היופי שמקיף אותם מכל פינה, ורוצים להביא אותו פנימה – אליהם", מסכמת בוגנים שכאמור, בעצמה עוברת תהליך להוצאת דרכון פורטוגלי שתאפשר לה להתפתח בתחום העיצוב גם ברחבי אירופה.

אולי יעניין אתכם

מסע בזמן בעקבות האריחים המצוירים

האריחים המעוטרים המאפיינים את פורטוגל מספרים את סיפור ההיסטוריה של המדינה, משקפים מגמות עולמיות באמנות ומאפשרים לכל מי שפוקד את האזור ליהנות מאמנות מגוונת וצבעונית

קרא עוד
שוק הנדל"ן למשקיעים בעלי אזרחות פורטוגלית

היכן כדאי לרכוש נדל"ן במדינה – ולמה כדאי להצטייד באזרחות פורטוגלית לפני שקונים

קרא עוד