* הזדמנות אחרונה לאזרחות פורטוגלית – צרו אתנו קשר עוד היום. * שירותי יורופה VIP מאפשרים לאזרחים הפורטוגלים להנפיק את כל המסמכים הנדרשים: דרכון ביומטרי / תעודת זהות ביומטרי / מספר פיסקלי ניפ NIF – השאירו פרטים ותהנו משירות יעיל, מהיר וזול! * השקעות נדל"ן בפורטוגל – היעד החם ביותר בעולם להשקעות נדל"ן / יורופה נדל"ן החברה הגדולה והמובילה ביותר בישראל בהשקעות נדל"ן בפורטוגל.
דף הבית » מסע בזמן בעקבות האריחים המצוירים

בעיר ליסבון, בירת פורטוגל, אפשר ליהנות מכל מה שמציעות ערי בירה אירופאיות טיפוסיות: מרכזי קניות גדולים, חיי לילה תוססים, מוזיאונים מרתקים ואדריכלות מרשימה . אבל לליסבון יש משהו שאין לאף אחת אחרת – אריחים מצוירים בשלל צבעים המחפים את קירות הבתים, הכנסיות והמנזרים, ומקנים לעיר מראה צבעוני ויוצא דופן. האריחים הססגוניים מספרים את סיפורה של פורטוגל והופכים את העיר למוזיאון פתוח ומרהיב ביופיו, שאף פעם לא נמאס לשוטט בו.

תחילתו של המסע

בזכות מיקומה האסטרטגי, פורטוגל הושפעה מסגנונות עיטור ואדריכלות אירופאיים ומכאלה שאפיינו את העמים שכבשו אותה. גם הספינות שיצאו לחפש יבשות חדשות ברחבי האוקיינוס הביאו איתן השפעות מהעולם, וגם התחזקות הנצרות במדינה, ואיתה כנסיות ומנזרים שצצו בזה אחר זה, תרמו את חלקם והשפיעו על האדריכלות והאמנות בפורטוגל. האריחים המצוירים המכונים אז'ולז'ו (Azulejos) הגיעו לפורטוגל ממדינות ערב דרך ספרד, והפכו למאפיין ייחודי של פורטוגל בכלל ושל העיר ליסבון בפרט.

אמנות שימושית

אריחי הקרמיקה המעוטרים החלו להתפתח במאות ה-15 וה-16, וכיסו בהדרגה את קירות המנזרים, הכנסיות והבתים. הם שימשו למעשה כיצירות אמנות בעלות ערך מוסף: בידוד קירות המבנים ושמירה על טמפרטורה נעימה בתוכם. על גבי האריחים ניתן למצוא סצנות ואירועים משמעותיים מההיסטוריה של פורטוגל, וכן ציורים המתארים את הדרך שעברה פורטוגל עד שזכתה בעצמאותה. מלבד אירועים היסטוריים, אפשר למצוא על האריחים גם עיטורים גיאומטריים ופרחוניים.

הטרנד הלוהט

במאה ה-17 החלו לבוא לידי ביטוי בציורי האריחים השפעות הולנדיות והודיות. מהולנד הגיעה הדומיננטיות של הצבע הכחול על ציורי האריחים, ואילו מהודו – ציורים של בעלי חיים, פרחים וציפורים. במאה ה-18 הגיעו האריחים המעוטרים לפופולריות שיא בפורטוגל, והחלו לכסות כל חלקת קיר פנויה, מבחוץ ומבפנים, במבני ציבור ובבתים פרטיים. בשלב הזה החלו להופיע על האריחים ציורים מגוונים של דמויות ונופים, וגם ציורים גדולים שנפרשו על פני כמה וכמה אריחים.

אזרחות פורטוגלית בקליק >>>

השפעה עולמית

מאוחר יותר, במאות ה-19 וה-20, החלו לבוא לידי ביטוי בעיטורי האריחים שני סגנונות אמנותיים שהתפתחו באותה התקופה באירופה ובארצות הברית: אר נובו, סגנון ששיקף כמיהה לטבע והביא עימו עיטורים בהשפעת עולם החי והצומח ועיטורים של קווים מעוגלים בהשראת גוף האישה; ואר דקו, סגנון אקלקטי המתאפיין בסימטריה עיצובית, אלמנטים גאומטריים, הקפדה על פרטים וצבעוניות עשירה.

מודרניות אחרת

גם היום קיימים בפורטוגל אמנים פעילים היוצרים אריחים בטכניקות משתנות וממשיכים את המסורת העתיקה. בניגוד לסגנון המודרני, הנקי והמינימליסטי המקובל היום, האריחים הצבעוניים מציגים מודרניות שונה ומעניינת – צבעונית, עמוסת פרטים ומגוונת. אריחים עתיקים ואריחים חדשים מתמזגים זה בזה ויוצרים פסיפס ייחודי ויוצא דופן שמלביש את העיר בסגנון שלעולם לא יוצא מהאופנה ושההתיישנות רק מוסיפה לו חן ואופי.

מוזיאון האריחים

לאמנות האריחים המעוטרים יש בית רשמי בפורטוגל – מוזיאון הקרמיקה בליסבון הממוקם בבניין עתיק ומרשים ששימש בעבר כמנזר. היום אפשר לבקר במבנה הייחודי ולהתרשם מהמסע שעברו האריחים המעוטרים ממדינות העולם השונות אל פורטוגל, וכן מסגנונות העיטור וטכניקות הציור שהשתנו לאורך ההיסטוריה.

סיכום

האריחים המצוירים של פורטוגל עיטרו בתחילה מבני ציבור חשובים ובהדרגה החלו לכסות עוד ועוד קירות, גם של בנייני מגורים פשוטים. אמנות האריחים, שבתחילה נחשבה מלכותית והפכה בהדרגה לעממית, מאפשרת לכל מי שפוקד את האזור ליהנות באופן בלתי אמצעי מאמנות מגוונת וצבעונית, המספרת את סיפור ההיסטוריה של פורטוגל.

מומלץ עבורך: נעים להכיר: 3 ערים מרכזיות בפורטוגל

אולי יעניין אתכם

פורטוגל לזוגות

מתכננים טיול רומנטי בשניים? פורטוגל מושלמת למשימה. במאמר הבא תכירו את אחת המדינות הכי רומנטיות, ציוריות ואטרקטיביות בעולם. מה האפשרויות? מה אסור לפספס? כנסו ותגלו!

קרא עוד
לא רק דרכון פורטוגלי: מעצבת הפנים שירלי בוגנים, מתחברת לעיצוב במדינה

סגנונות העיצוב והאדריכלות הייחודיים של פורטוגל נמצאים בכל פינה במדינה היפהפיה. שירלי בוגנים בתהליך להוצאת דרכון פורטוגלי ומתחברת גם לעיצוב בפורטוגל.

קרא עוד