* הזדמנות אחרונה לאזרחות פורטוגלית – צרו אתנו קשר עוד היום. * שירותי יורופה VIP מאפשרים לאזרחים הפורטוגלים להנפיק את כל המסמכים הנדרשים: דרכון ביומטרי / תעודת זהות ביומטרי / מספר פיסקלי ניפ NIF – השאירו פרטים ותהנו משירות יעיל, מהיר וזול! * השקעות נדל"ן בפורטוגל – היעד החם ביותר בעולם להשקעות נדל"ן / יורופה נדל"ן החברה הגדולה והמובילה ביותר בישראל בהשקעות נדל"ן בפורטוגל.
דף הבית » מרוקו על המפה: המוני יהודי מרוקו זכאים לאזרחות פורטוגלית

הקשר בין ישראל למרוקו קיים שנים, הרבה לפני שהושג הסכם השלום האחרון, אבל הקשר החזק ביותר קיים בין יהודי מרוקו לספרד, עוד מתקופת גירוש יהודי ספרד ההמוני. מה גרם לחיבור החזק ואיך אזרחות פורטוגלית שמגיעה ליהודים ממוצא מרוקאי קשורה לכל זה ?

הסכם השלום (אוקיי, נרמול יחסים) שהושג לאחרונה בין ישראל למרוקו, בתיווכה של ארה"ב, הוא ההסכם הרביעי שהושג בתוך מספר חודשים עם מדינה ערבית – אחרי איחוד האמירויות, בחריין וסודן. בהקשר זה מעניין לדעת, כי יהדות מרוקו היא הקהילה היהודית הגדולה ביותר בארצות ערב, ובעבר אף הגדולה ביותר בארצות האסלאם. בין יהודי מרוקו קיים גם קשר ספרדי מובהק – לאחר גירוש ספרד הגדול לפני כ-500 שנה, במסגרתו גורשו מספרד, ובהמשך גם מפורטוגל, כ-300 אלף יהודים. המוני מגורשים יהודים הגיעו למרוקו השכנה ומצאו בה בית, ואף שימשו בתפקידים חשובים בניהול הדיפלומטיה של הממלכה ומסחר החוץ שלה, הודות לרמתם האינטלקטואלית הגבוהה. הם השתכנו בעיקר בערי הצפון של מרוקו אך הגיעו גם לאזור העמקים בדרום, עד לסהרה.

המגורשים מספרד ופורטוגל ותושבי מרוקו הופכים לקהילה אחת

הדבר התאפשר הודות לכך ששליטי מרוקו יצרו ברית עם מלכי ספרד והסכימו לקבל לחיקם את היהודים המגורשים, בתנאי אחד: שספרד תוותר על שליטה במרוקו. גם המוני היהודים שגורשו מפורטוגל מצאו מקלט במרוקו, והשתלבו בקהילות הספרדיות בעלות המנהגים והשפה שהכירו. אט אט הקהילות היהודיות מספרד ופורטוגל התמזגו זו בזו ונטמעו גם בקרב התושבים המרוקאים – מורשת יהדות ספרד של ימי הביניים התמזגה היטב בתרבות ובמורשת של יהודי מרוקו, והשפיעה על האומנות, המוזיקה ושאר תחומי התרבות של היהודים במרוקו. בסופו של דבר כל אלה הפכו לקהילה אחת בעלת מנהגים ספרדיים, החל בתפילה דרך מנהגי תרבות ועד הלבוש. כיום לכל צאצא יהודי ממוצא מרוקאי יש למעשה קשר לספרד או לפורטוגל. יהודי מרוקו שמרו גם על קשר חזק לארץ ישראל דורות על גבי דורות, וקבוצות היהודים הראשונות שעלו ארצה היוו למעשה חלק קריטי מזהות היישוב הישן.

התיקון לחוק שמעניק אזרחות פורטוגלית ליהודים צאצאי מרוקו

את העוול הגדול שנגרם ליהודי ספרד ופורטוגל בגירוש ההמוני שהחל ב-1492 החליטה ממשלת פורטוגל לתקן 500 שנים מאוחר יותר, על ידי שינוי חוק האזרחות הפורטוגלי שנכנס לתוקף ב-2015, ומקנה כיום לצאצאי יהודים ממוצא ספרדי זכאות לאזרחות פורטוגלית, בנוסף לאזרחות הקיימת שלהם. ברשימת המדינות המזכות נמצאות מרוקו, אלג'יר, טוניס, לוב, מצרים, יוון, טורקיה, בולגריה, ארצות הבלקן, סוריה, לבנון ודרום אמריקה. כדי להוכיח זכאות לאזרחות פורטוגלית יש למעשה להוכיח שייכות לאחת המדינות המזכות, או במילים אחרות – להוכיח שהוריכם או סביכם הגיעו ממרוקו, או מכל מדינה אחרת מרשימת המדינות המזכות, או ששם המשפחה שלכם מופיע ברשימות הפורטוגליות.

אזרחות פורטוגלית בקליק >>>

כדי להמשיך בתהליך יש צורך בהכרה של הקהילות היהודיות בפורטוגל, כי אכן מדובר ביהודי צאצא של מגורשי ספרד או פורטוגל – ממשלת פורטוגל הסמיכה את אותן קהילות להנפיק אישור עקרוני למי שהוכר על ידן כזכאי לאזרחות פורטוגלית. מבחינת הקהילות היהודיות בפורטוגל, ארץ המוצא היא שמכריעה את הכף וקובעת את הזכאות, ובהמשך פרמטרים שונים כמו שם משפחה מרוקאי או ספרדי יכולים לעזור. במילים אחרות: אם אתם צאצאים ליהודי מרוקו (או כל אחת מהמדינות המזכות), אתם למעשה נחשבים בעיני הקהילה היהודית בפורטוגל צאצאים ליהודי ספרד. כדי לעבור את התהליך בקלות ובבטחה, לגשר על פערי שפה וליצור את הקשר עם הקהילות היהודיות בפורטוגל, מומלץ להיעזר בחברה גדולה ומנוסה בתחום כמו פורטוגליס, המתמחה בהגשת בקשות לאזרחות פורטוגלית.

לסיכום, קהילת היהודים מגורשי ספרד שהגיעו למרוקו מייצגת את קהילת היהודים המגורשים מספרד ומפורטוגל בצורה החזקה ביותר מבין שאר המדינות אליהן ברחו המגורשים. זאת בין היתר משום שמרוקו קלטה את מספר היהודים המגורשים הגבוה ביותר, ולכן גם הושפעה הכי הרבה מהתרבות היהודית-ספרדית, דבר שבא לידי ביטוי עד היום.

אולי יעניין אתכם

הכינותי מראש: כל המסמכים שיש להכין עבור בדיקת זכאות לאזרחות פורטוגלית

מהם התנאים לקבלת אזרחות פורטוגלית ומהם המסמכים הנדרשים כדי להוכיח שאתם זכאים לה. לפניכם בקצרה כל מה שחשוב לדעת.

קרא עוד
3 טעויות שכדאי להימנע מהן בתהליך הוצאת דרכון פורטוגלי

מגישים בקשה להוצאת דרכון פורטוגלי? מה הדרך הכי טובה לעשות את זה? ממה חשוב להיזהר בדרך? פירטנו את הטעויות הנפוצות והדרכים להימנע מהן במאמר קצר

קרא עוד