* הזדמנות אחרונה לאזרחות פורטוגלית – צרו אתנו קשר עוד היום. * שירותי יורופה VIP מאפשרים לאזרחים הפורטוגלים להנפיק את כל המסמכים הנדרשים: דרכון ביומטרי / תעודת זהות ביומטרי / מספר פיסקלי ניפ NIF – השאירו פרטים ותהנו משירות יעיל, מהיר וזול! * השקעות נדל"ן בפורטוגל – היעד החם ביותר בעולם להשקעות נדל"ן / יורופה נדל"ן החברה הגדולה והמובילה ביותר בישראל בהשקעות נדל"ן בפורטוגל.
דף הבית » פורטוגל מעבר לאזרחות | בכל צבעי הקשת: הבית החם שמעניקה פורטוגל לקהילה הגאה

חקיקה מתקדמת מעניקה לקהילה הגאה מקום של כבוד דווקא במדינה הקתולית, שהיא אחת הבודדות בה חל איסור אפליה על רקע נטייה מינית כעיקרון מוביל בחוקה

על אף היותה קתולית, פורטוגל היא אחת המדינות הידידותיות ביותר כלפי הקהילה הלהטב"ית. סקרי דעת קהל שנעשו בה, מצביעים על כך שיותר מ-60% מהאוכלוסייה תומכים בנישואים חד מיניים וכ-70% סבורים שלהטב"ים צריכים ליהנות משוויון זכויות מלא. בליסבון ופורטו – שתי הערים הגדולות במדינה – יש סצינות להט"ב תוססות וגלויות בברים, מועדוני לילה ומצעדי גאווה.

גם בתחום החקיקה, פורטוגל נחשבת לאחת מהמדינות המתקדמות ביותר בסבלנות כלפי הקהילה הגאה, כשביוני 2010 היא הפכה למדינה השמינית בעולם שהכירה בנישואים חד מיניים. במרץ 2016, לאחר מאבק ארוך, חלה קפיצה נוספת בזכויות הלהט"ב, כשאימוץ ילדים על ידי בני זוג מאותו מין הפך להיות חוקי גם הוא.

בנוסף, בסעיף 13 לחוקה, אימצה פורטוגל איסור על אפליה על בסיס נטייה מינית, והיא אחת מהמדינות המעטות בעולם שעיגנו נושא זה בחוקה. איך התפתחו זכויות הלהט"ב בפורטוגל, ולאן עדיין יש לשאוף?

ממגורים משותפים ועד שינוי מין

פעילות מינית בין בני אותו מין הותרה לראשונה בפורטוגל ב-1852, אך ב-1886, תחת המלך לואי הראשון, היא הפכה להיות בלתי חוקית וקהילת הלהט"ב במדינה דוכאה. מצב זה השתנה רק ב-1982, ומאז חלה קפיצה גדולה בזכויות הקהילה, שבאה לידי ביטוי בשורה של צעדי חקיקה מתקדמים מתחילת שנות ה-2000 – אז הכירו בזכויות אזרחיות הנובעות ממגורים משותפים של בני אותו מין (ידועים בציבור).

קפיצה משמעותית נוספת נרשמה ב-2011, אז אושר חוק הזהות המגזרית – אחד המתקדמים בעולם מסוגו – שמפשט את תהליך שינוי המין ושינוי השם עבור טנסג'נדרים. החוק מאפשר לאדם מבוגר לשנות את המגדר החוקי שלו ללא כל דרישות נוספות. קטינים מגיל 16 יכולים לעשות זאת בהסכמת ההורים, וכפוף לחוות דעת פסיכולוגית המאשרת כי החלטתם נעשתה באופן חופשי וללא לחץ חיצוני. החוק גם אוסר על אפליה ישירה ועקיפה המבוססת על זהות מגדרית, ביטוי מגדרי ותכונות מיניות.

יכולים לאמץ ילדים

בשנת 2016, לאחר סיום מאבק ארוך בנושא, אושר החוק המאפשר אימוץ ילדים על ידי בני זוג מאותו המין. באותה שנה אימץ הפרלמנט גם הצעת חוק שמעניקה אפשרות לסיוע רפואי בעת כניסה להריון, כאשר מדובר בזוג נשים. הצעת חוק זו אפקטיבית כלפי נשים בלבד, שכן פונדקאות על כל צורותיה, עדיין בלתי חוקית בפורטוגל לזוגות חד מיניים, וככלל היא מוגבלת מאוד בפורטוגל, ומתאפשרת במצבים רפואיים חמורים בלבד – כגון לנשים שנולדות ללא רחם או חולות במחלה קשה.

שנאה? לא בבית ספרינו

לפורטוגל חקיקה מתקדמת מאוד גם בתחום איסור על אפליה על רקע הנטייה המינית. החל משנת 2003 חוקקו במדינה חוקים נגד אפליה על בסיס נטייה מינית בתעסוקה, שמתייחסים לשלושה אספקטים: שוויון בגישה לעבודה ולעסוקה, הגנה מפני אפליה במקום העבודה והגנה מפני הטרדה מינית. החל מ-2004 חוקקו חוקים נגד אפליה על בסיס נטייה מינית בכל תחומי החיים, והעיקרון אף עוגן במסגרת החוקה.  

בשנת 2007 נכנסו לחוק העונשין מספר הוראות הנוגעות לנטייה מינית, למשל גיל הסכמה שווה לבנים ולבנות (14) שמאפשר הגנה במקרים של התעללות מינית במשפחה שמתבצעת על ידי בני אותו מין, והכרה בנטיות מיניות כנסיבות מחמירות בפשעים של רצח ושנאה. בשנת 2013 הורחבו הנסיבות בהן פשע מוגדר כ"פשע שנאה" – כשזהות מגדרית הוכרה כאחת הסיבות.  

בשנת 2015, הפרלמנט הפורטוגלי אימץ את ה-17 במאי באופן רשמי כיום לאומי נגד הומופביה וטרסנופוביה, ונגד אפליה על בסיס אלו. אגב, כבר מאוגוסט 2008 הוכרה הנטייה המינית והזהות המגדרית כטיעון לבקש מקלט במדינה.

אולי יעניין אתכם

מהפכה של שמחה: כך חוגגת פורטוגל את היום שבו הפכה מדיקטטורה לדמוקרטיה

ה-25 באפריל הוא אחד התאריכים הכי חשובים בפורטוגל, המסמן את היום שבו הפכה המדינה מדיקטטורה לדמוקרטיה. מדי שנה ביום הזה פורטוגל לובשת חג, וכל התושבים

קרא עוד
הידעתם? עובדות על פורטוגל שאולי גם אתם לא הכרתם

אם אתם מתכננים להוציא דרכון פורטוגלי, כדאי שתדעו שפורטוגל היא עולם ומלואו. ריכזנו עבורכם כמה עובדות סופר מעניינות שיעשו לכם חשק להיות אזרחי פורטוגל במהרה.

קרא עוד